tisdag 1 februari 2011

Stabil dag

Tänk vilken skillnad det blir i blodsockerkurvan när man håller sig till sina mattider.
Idag har jag legat på en jämn - bra - låg nivå.

Blir till att skärpa till sig och följa mattiderna ännu nogare.

Har sänt ett långt inköps-sms till sambon och tanken är att han och sonen ska handla en massa god och nyttig mat och tillbehör efter deras bandyträning.
För i helgen har jag tänkt att det ska bli storbak här i huset!
En massa goa bullar och kakor och skorpor till mig och så vanliga bullar till barnen och mannen och även kakor till dem.

Ett recept som jag är extra nyfiken på är detta:

Äppelgifflar

24 st:
50 g jäst
1 dl flytande matfett, 100 g
2 dl mjölk
2 ägg
1 kryddmått salt
½ dl socker
1 dl havrekli
ca 8 dl vetemjöl

Pensling:
1 uppvisat ägg eller mjölk

Fyllning:
äppelklyftor eller lättsockrat äppelmos

Smula jästen i en bunke. Smält fettet och värm det med mjölken till 37 grader. Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt ägg, salt, socker, havrekli och mjöl. Arbeta ihop degen tills den släpper bunnken. Låt jäsa övertäckt i 30-40 minuter.
Kavla ut degen till 3 runda plattor. Skär 8 trekanter av varje platta. Lägg en äppelklyfta eller 1 tsk äppelmos på varje trekant. Rulla dem utifrån och in. Lägg gifflarna på smord plåt eller bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt under tiden på ugnen på 250 grader. Pensla med ägg eller mjölk. Grädda i 5-10 minuter. Låt gifflarna svalna på galler under bakduk.



Troligtvis ska vi även göra om på dotterns rum till helgen. Måste ordna fram lite färg till de övriga väggarna då vi ska ha en fondvägg med min älskade tapet på. (Kan upplysa er om att även dottern tycker mycket om tapeten - vilket självklart är det viktigaste).
Och förresten, såg på "Rum för en stjärna" igår där Dregen var huvudperson. Och åhh vad snyggt det blev!! Det hotellrummet skulle jag kunna tänka mig att boka =)
(Där fick jag mig en knäpp på näsan bara för att jag skrev häromdagen att jag inte brukar gilla det Simon och Thomas gör - och så gör de då detta) ..



Helgen får alltså bli en lugn sådan med målning, tapetsering och bakning.
Och så får man väl titta på melodifestivalen.

Jag såg att man kunde vinna biljetter till melodifestivalen så jag gick in och började svara på frågor - sedan såg jag (som tur var) att det var biljetter till deltävlingen i Luleå som man kunde vinna.
Jag avslutade inte tävlingen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar