måndag 31 januari 2011

Ögon och glass

Då var ögonbottenröntgen gjord. Inte så farligt som jag trodde - men jag tycker iaf inte om när folk ska hålla på med mina ögon..
Och vid den första titten såg allt helt ok ut :)

Kunde även ha linser i ögonen tills precis innan undersökningen och jag kunde ta på dem direkt efteråt om jag ville (smidigt då mina glasögon är så himlans fula). Ska skaffa mig ett par nya - men de rekommenderar att jag väntar 3 månader tills synen är ok igen.
De frågade även om jag hade fått papper från transportstyrelsen - men de har inte kommit ännu - så jag får ringa till ögon så fixar de med intyget senare. Hemska tanke - tänk om man inte får köra bil helt plötsligt - men det är sällan de drar in på det.

Jag fick idag börja med att göra en synundersökning. Hon som gjorde syntestet på mig mätte styrkan på mina glasögon och jag uppgav även att styrkan på mina linser är -7.5
Jag är alltså extremt närsynt (och det har jag varit sedan jag var 9 år - ingen nyhet för mig alltså).

Först gjorde jag testet med linser på och då gick allt jättebra.
Sen skulle de kolla perifeerseendet - det var sådär..
Och sedan tog jag av mig linserna och hon testade mig således helt utan glasögon och linser.
Det första hon gör är att tända upp en bokstav på ca 5 meters avstånd och ber mig säga vad det var för en bokstav.
Men självklart kunde jag inte se detta eftersom jag ser så dåligt - så jag sa helt sonika att jag inte kunde se den. Hennes "snälla" svar blev: "Men ser du inte den bokstaven, den är ju Jättestor!!??!"
Tack så mycket tänkte jag... Hon fick sedan komma närmre och närmre med andra stora bokstaver på en tavla och till sist såg jag dem. Hon sa då att jag verkligen är närsynt och ja, det vet jag ju - och det borde hon också ha vetat efter att ha mätt mina glasögon...
Sen blåste hon små puffar i ögonen utan att jag var beredd - skulle visst mäta trycket - och sedan säger hon:
"Ja, då ska vi se hur det var förra gången du var här."
Förra gången?!?? tänkte jag - det var ju första gången jag var där. Helsnurrig sköterska alltså.
(Trycket var för övrigt väldigt bra).


Fick sedan droppar i ögonen och det sved fantastiskt mycket och sedan fick jag sitta ½ h och vänta och sedan kom det en ny sköterska som tog kort på ögat (5 på varje) och efter det såg jag bara vitt och lila en stund - men snart såg jag mer igen. De sa att man får lite suddig syn de första timmarna men att det ger med sig sedan (hur länge suddigheten sitter i är dock individuellt).
När vi så kom ut ur sjukhuset så var jag extremt ljuskänslig och den vita snön gjorde det inte bättre - jag bara ryggade till och gick och halvblundade till bilen där ett par solglasögon åkte på. Min mamma var med som chaufför - för man kan inte köra bil efteråt.

Följde sedan med henne hem och var där ett par timmar tills synen hade blivit hyfsad igen.
Vid 12.30 tiden kom jag till jobbet och flera arbetskompisar reagerade på mina ögon.
Jag tittade mig då i spegeln och jag hade pupiller som var nästintill lika stora som det blåa fältet i mina ögon. Såg ju helläskigt ut :)
Vampyrvarning tyckte jobbarkompisarna.

Blev sedan till att jobba över lite men det var ju bara bra så att jag inte förlorade så många timmar på mitt sjukhusbesök idag.

Väl hemma hade vi fått leverans från Ellos. Mestadels av kläderna var till dottern och sonen. Välbehövligt!
Och till på köpet blev det en modevisning här hemma :)

Sedan fick jag plötsligt ett sms om att glassbilen var på väg till vår gata. Och det mest komiska av allt var att vi igår pratade om just glassbilen och barnen frågade när den kommer härnäst - men det visste jag ju inte (då)  :)
Båda barnen fick varsin glasspaket (pinnar) och så unnade jag mig själv att köpa en kombi-glass-paket med glassar "utan" socker. Måste ju få lyxa till det emellanåt.


Nu är jag trött efter denna dagen och ska bara slappa. Sockret har pendlat upp och ner under hela dagen och jag antar att det hela beror på att jag har ätit vid helkonstiga tider. Imorgon blir det till att hålla sig vid mattiderna igen + att jag ska lägga mig tidigt ikväll.

Haha .. jag är ju en ny Skalman med "Mat-och-sov-klocka"





Bilderna är hämtade från:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar