tisdag 24 januari 2012

Nej, jag är inte avis...

Fick äntligen i mig lite kvällsmat vid 20-tiden efter att ha jobbat, haft utv.samtal i skolan, skjutsat sonen fram och tillbaka till bandyträningen, handlat mat, lagat mat & tagit hand om kaninerna. Är inte alls avis på maken som ikväll har ätit god hotellmiddag och som dessförinnan har badat bubbelbad.. Nej då, är inte alls avis...

Fast det var kul att få beröm av sonens lärare och att få höra att han är jätteduktig i sin läsning. Han har lite problem med både läsning + skrivning så han har utfört ett litet extra test och positivt nog fick han bra resultat på detta prov :) Och jag fick också lite beröm då de tycker att jag är så engagerad + att jag läser mycket med honom.
Nu har jag i alla fall bäddat ner mig i sängen, redo för att kolla på en film som det inte har blivit av att jag har tittat på:
Damernas Detektivbyrå.
Har inga större förväntningar på denna film men förhoppningsvis så är den helt ok.


Och typiskt nu, när jag är mätt efter min sena kvällsmat, så har jag fått lågt socker. Blir alltså till att ta ytterligare en kvällsmat så att jag klarar natten. Inget skoj att få sockerfall när man är själv hemma med barnen... Hmmm... tror nog jag tar mig en liten chokladbit också - det kan jag ju vara värd efter denna eftermiddag :)
Ikväll var för övrigt den första gången som jag åt just denna kvällsmaten som ska vara nyttig för diabetiker. Och det verkar den alltså ha varit då jag tog för mycket insulin till den:

Grekisk bönsallad med örtkeso



Ingredienser



2 port


100 g kokta vita bönor
100 g kokta svarta bönor
100 g kronärtskockshjärtan
1 strimlad rödlök
100 g fetaost, max 10 %
½ dl svarta oliver

12 cocktailtomater
½ kruka finhackade basilikablad
Salladsblad
Garnera med rosmarin


Örtkeso:
100 g keso mini, ev. låglaktos
½ dl finhackade örter, t ex timjan, slätbladig persilja, basilika, rosmarin
salt och peppar
Så här gör du: Spola av bönorna och blanda med kronärtskockor, lök, smulad fetaost, oliver, halverade tomater, basilika och sallad. Vänd om ordentligt.
Örtkeso:
Blanda keso och örter, smaka av med salt och peppar.


 (Jag hoppade dock över tomaterna eftersom jag inte tål dessa + att jag blandade ner lite pasta för att få en mer mättnadskänsla). Smakade gott i alla fall!

Jaha, ska väl ta den där filmjölken + knäckebröden nu innan sockret sjunker för mycket. Ligger på 3,31 - trots att jag tagit 3 druvsocker, så det är hög tid att ta extramålet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar