onsdag 4 januari 2012

Farfar 100 år

Idag, för exakt 100 år sedan, föddes den personen som är den roligaste personen som jag någonsin känt: Min FARFAR  :)

Min farfar hette Gösta Petersson och var född och uppvuxen i Virserum. Han jobbade som bagare i stort sett hela sitt liv (hade egna bageri/konditorier) och han var även musiker och spelade i ett dansband.

Detta dansband spelade in en singel (LP). Det kostade rätt så mycket att göra detta så de hade typ bara ett försök på sig. Och de lyckades spela helt felfritt och farfar var så glad när de var klara med låten att han precis efter sista tonen utbrast: "Ja!! Där satt den!!" Och självfallet kom detta med på slutet av skivan :)

Han och min farmor, Margareta, träffades mellan de två stora krigen och de gifte sig den 31 maj 1936.
Min pappa föddes ca 10 år efter (enda barnet).

Det finns otaliga roliga historier om min farfar och jag ska be pappa att berätta om dem så att jag kan skriva ner dem så att de inte glöms bort.
Men ett axplock är hur farfar och min pappa (som då var barn) byggde ett modellflygplan och detta testade de inomhus i vardagsrummet. Jag hade en måttligt nöjd farmor när hon kom hem och fick se all rök som hade bildats i vardagsrummet då planet gick på etanol :)

En annan klassisk historia är hur han en gång råkade köra in i en polisbil och kvaddade stora delar av polisbilen och även sin egen. Polisen var inte glad på honom. Däremot blev de som jobbade på den verkstaden där min farfar lämnade in sin bil för reperation väldigt glada när de fick höra hur han hade lyckats kvadda sin bil, så de bjöd honom på reperationen  :)

En annan bilhistoria som kunde ha gått väldigt illa var när han en gång skulle cykla till kiosken och skulle då cykla över gamla E4:an. Han tittade sig lite omkring och cyklade över - men i samma stund kom det en bil bakom en halvdold kurva, som dock hann bromsa ner riktigt ordentligt, men "kollisionen" blev ändå ett litet faktum. Cykeln åkte åt sidan och farfar hamnade på motorhuven på bilen. Efter bara några meter stannade bilen helt varpå föraren hoppade ut och frågade farfar hur det var med honom. Farfar "klättrade" då ner från motorhuven och sa:
-Jag mår bra. Tack för skjutsen!

Minns hur han alltid ägnade tid åt mig och min bror när vi var hos honom och farmor. Vi spelade schack, han lärde mig dansa vals, han bjöd på godis i smyg, han (och min pappa) hjälpte mig att lära mig spela piano, jag fick hänga knäveck i deras trapp och så gjorde jag en massa volter genom att klättra upp på honom och slänga mig bakåt (precis som min dotter gillar att göra på mig och på min make).

****

Idag har jag, pappa, min bror och hans äldsta son varit ute vid farfars och farmors grav och tänt två ljus. Och precis som sig bör blev det lite tokigt då tändstickorna glömdes hemma av pappa. Detta löste sig dock då pappa gick in på pastorsexpeditionen och valde hälsningsfrasen:
-God Deg! Kan vi få låna några tändstickor?

När vi tände ljusen i blåsten sa pappa, att om farfar hade sett oss nu så hade han bara skrattat åt hela spektaklet. Han var nämligen inte så mycket för uppmärksamhet.

Som jag redan skrivit så ska jag be pappa att berätta om alla roliga händelser som farfar råkat utför och återberätta dem här.


Hemma hos farmor och farfar där det som vanligt bjöds på otroligt gott hembakat. Jag sitter bredvid farfar och mamma och pappa är också med. Min storebror tar kortet. Tror att kortet togs någongång kring år 1987.

Min farfar dog 1994 då han fick komplikationer med sina njurar. Han blev 82 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar