tisdag 3 januari 2012

Jul och Nyår 2011

Då är jul och nyårshelgen över.
Julen är min solklara favorithelg under hela året och det jag ser fram emot mest.
Denna julen gick ju dock lite väl fort tack vare att julafton var på en lördag och att jag jobbat nästan alla dagar däromkring.

Julaftonmorgon var sådär mysig som en julaftonmorgon ska vara.




Det enda som saknades var all snö som regnade bort kvällen innan. Det fanns bara några små drivor kvar av detta.

Själva julafton firade vi sedan ute på landet hos min brors svärföräldrar.
Så mysigt så. Och deras hus är så underbart fint!!

Barnen var som vanligt uppspelta när tomten kom och de blev lite undrande när de fick se att tomten kom med bil. Detta ropades sedan ut en lång stund "Tomten åker bil, tomten åker bil" :)
Och paketen flödade även denna jul.



Barnen fick bl a Wii-spel, snowboard och gitarr + en massa, massa fler julkappar.




Vi avslutade kvällen med julklappslek för oss vuxna. Denna leken (kast med tärning och ta paket när man fick dubbla 6:or) pågick enda tills klockan blev 01.45 och en trött men nöjd familj åkte sedan hemåt och sov gott och sov över julottan, som vi fortfarande inte kommit iväg på :)



På juldagen kom min makes föräldrar och syskon med familj hit och även min mor och far.
Vi tog det lugnt och herrarna spelade Wii medan vi tjejer lekte kontor på dotterns rum :)



På annandagen åkte jag, barnen och mamma till min mormor och julfikade.
Igår, den 2 januari, fyllde hon 93 år. Vi vågade inte åka till henne igår då dottern haft lite feber ett par dagar - vi får ta igen det till helgen som kommer om alla är friska.


Tisdagen efter julhelgen for vi iväg till Mjölby där sonen och hans ishockeylag hade cup hela dagen lång. Vi åkte kl 7.30 hemifrån och var hemma igen vid kl 20.30.
6 matcher spelade de: 2 oavgjorda, 3 förluster och 1 vinst.
Sonen stod målvakt i fyra matcher och spelade back i två.



Sonen i målvaktsposition

Jag tog en promenad under dagen och gick förbi ett stort träd som hade de största "julgranskulorna" som jag sett:




Efter denna heldag var maken och barnen lediga medan jag jobbade. På onsdagen hann vi även med en middag hos svärföräldrarana tillsammans med svärmors bror med barn och barnbarn.
Och sonen hade bandyträning och då gick det såhär:



Sonen var något besviken men fick en ny klubba dagen därpå som testades genom att hela familjen var uppe på IP och åkte skridskor i över en timme. Blev förvånad över min balans - men jag lyckades med att stå upp hela tiden :)

***

Så blev det nyår.
Härligt kallt väder.


Dock har det inte varit så kallt så att det har blivit någon direkt is på sjön.
Enligt tradition grillade vi nere vid sjön med det stora "nyårsgänget".


Det bjöds på varm glögg. Så varm glögg så att muggen började att brinna efter någon minut.

Tur att ingen hann börja dricka den... :)

Vi har haft pimpeltävling tidigare i samband med nyårsgrillningen men i år byttes detta ut mot en femkamp för barn och en fyrkamp för vuxna.

Här gäller det att hälla ut vattnet snabbast ur en flaska. Tipset är att snurra flaskan för då blir det som en virvelvind i den och vattnet far ut med en väldig fart.

Efter några timmar gick alla hem och svidade om och sedan var det nyårsfest här borta på gatan. Mycket folk och en trevlig nyårsfest som innehöll en massa fyrverkeri:








Och nu är det år 2012.
Var ledig igår och är ledig idag. Våndas dock med min magkatarr som inte vill gå över riktigt. Att jag drack rödvin på nyårsafton gjorde nog inte saken bättre. Men nu är det full fokus på att få bort magkatarren = äter lättsam mat, dricker grönt te + att jag försöker städa bort allt det som stressar mig.
Hade tänkte bjuda hem vänner under trettonhelgen men nej, det får vänta någon helg till. Hela denna kommande helg ska ägnas åt rensande här hemma. Om vi nu får vara pigga och alerta.

Önskar alla en God Fortsättning!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar