onsdag 14 december 2011

Lite piggare idag

Har idag äntligen börjat känna mig som en normal människa igen.
Med energi.
Fick hyfsat mycket gjort på jobbet.
Sedan till fritids där det idag bjöds på glögg och pepparkaka. Jag hoppade över detta men fick se ett spontant luciatåg med min dotter i fören :)
Igår kväll var hon hos min mamma och pappa när jag fixade naglarna och då hade hon egentillverkat en luciakrona, glitter och ett ljus i papper. Denna idé spred hon idag vidare till sina tjej-klasskompisar, varpå de pysslade ihop detta och lussade sedan för oss föräldrar som var där på julfika. Kul att se dottern och att hon inte är det minsta blyg för att uppträda. Nädå, tvärtom, hon ville vara medelpunkten. Och idag lyckades hon :)


Luciakrona i papper


Igår var hela hennes klass tomtar och uppträdde med ett par tomtelåtar för de andra barnen i skolan på lucia-firandet. Jag tog fram sonens gamla tomtekläder - som nu var i lagom storlek för dottern - men nej, de dög inte. Hon ville ha svarta tights, röd och vitprickig klänning (som hon dock vuxit ifrån och som nu är mer som en tunika) + röd kjol till detta. Och tomteluva.
Jag sa till henne att det är ju ingen mannekänguppvisning hon skulle på, men fick bara en trött blick tillbaka som om jag inte fattade någonting!

Så igår när jag hämtade henne och sonen stannade vi vid en samling av fotografier som hade tagits under skolans luciafirande. Först såg jag sonen som bagare och sedan sa dottern helnöjd:
-Titta här mamma, här är jag!
Och mycket riktigt. Det är då ett fotografi taget på ca 10 barn från hennes klass. Alla är utklädda till tomtar i traditionella tomtekläder och alla ser lite halvt allvarliga/uttråkade ut - det är i alla fall ingen av dem som skrattar. Men så står det i mitten av fotografiet en tjej med svarta tights och rödprickig klänning och kjol och skrattar och gör en "snygg" pose mot kameran. Jodå, mycket riktigt, min dotter. Kunde inte annat än att skratta åt detta.

Efter fikastunden på fritids idag bar det iväg till grannbyn där jag var hos tandläkaren. Inga hål. Yes!!
Barnen var med och lekte under tiden i väntrummet. Märkligt nog vad det helt smockfullt med bilar överallat - måste varit något i kommunhuset som pågick. Fick således parkera hur långt bort som helst från tandläkaren varpå jag och barnen fick springa från bilen till tandkläkaren för att komma i tid. Allid blir det något stressmoment.

Efter tandläkarbesöket åkte vi till sportaffären här hemma i samhället och köpte goa, varma handskar till båda barnen. Där var barnens gamla härliga dagisfröken som skrattade gott åt barnen. Fick även med sonens efterlängtade bandy-träningströja där det står hans namn på ryggen.

Så hem och åt lite mellanmål och lite läxläsning under 20 minuter för att sedan återigen åka till grannbyn och hem till dotterns friidrottstränare där det idag var avslutning. Gott fika och trevlig pratstund med några av de andra föräldrarna. Däribland min dotters ena lärarinna som berättade att dottern var en mycket bestämd tjej som de kunde ha mycket roligt åt ibland.

Så hem efter detta för mer läxläsning med sonen, kvällsmat och nattning av barn.
Sedan tog jag på mig jacka och regnbyxor och drog ner en mössa ner till ögonbrynen och så begav jag mig ut på 30 min snabbpromenad. Riktigt skönt ute. Ingen blåst till skillnad mot igår då det blåste supermycket + regnade när jag var ute och gick. Så när jag kom hem var sockret nere på 3,3 = jag fick äta några knäck. Mumma.

Nu ska här sovas och hoppas på en ännu mer piggelindag imorgon.
Och inatt hoppas vi att vi slipper åska och blixtar som det var tidigt imorse. Konstigt decemberväder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar