tisdag 20 december 2011

4 dagar kvar till jul

Tiden flyger iväg och om 4 dagar är det jul.
Lite panik ... Eller mycket kanske.

Lördagen ägnades helt åt julklappshoppande tillsammans med maken (efter hockeyträningen på morgonen för sonen). Barnen var under tiden hos sin mormor och morfar där det bakades pepparkakor + lektes med kusinerna.
Det var riktigt skönt att få gå på stan med enbart maken och äta gott. Dock åt jag lite väl gott (för fet mat) så magen tog lite stryk. Men den ordnade till sig efter ett tag. Har fortfarande magkatarr eller vad det nu är och har mestadels ätit detta:


Just denna tallrik har dottern så fint fixat till mig :)

Resultatet av shoppingen blev en "knökafull" bil: hela bagaget fyllt + baksätet som vi fick fälla ner för att få in allt. Kan inte skriva här vad jag köpt då barnen kan läsa det - men det är något som ska monteras och som i kartong tar väldigt stor plats.
Vi hade sedan en mysig familjelördagskväll och tittade på Albert och Herberts julkalender. Först var barnen väldigt skeptiska men när de hade sett 5 minuter av ett avsnitt och skrattat riktigt gott så var de sålda :)



På söndagen gick vi alla upp vid klockan 8 för det stora granprojektet:







Så skönt att få den på plats. Dottern var sådär nöjd med pyntet - tyckte att det var en tråkig gran - men hon gick med på det hela till sist ändå.

Det blev sedan en liten snabbstädning innan vi for vidare till svärföräldrarna där vi åt en suveränt god söndagsstek. Efter detta gick jag och maken en promenad (via en nyöppnad klädesbutik där det spontanshoppades kläder, bl a en Pippi-tröja till mig - den var så billig så jag kunde inte låta bli ;)

Under tiden tillverkade barnen en speciell moss-strut som man kan lägga fågelmat i. Jättefin! Ska ta ett kort på den och lägga upp här (just nu hänger den översnöad i ett träd här ute). 
Barnen fick även hjälpa svärföräldrarna att klä på och sätta ut tomtefamiljen:



Och då vi kom tillbaka efter vår promenad/shoppingstund hade barnen bestämt att vi skulle grilla korv.
Så sagt och gjort:

Mysigt och kallt.

Fick alla julkorten skrivna också så de kom på lådan denna dag också.

Igår och idag har det varit jobb hela dagarna långa + städning här hemma. Har även ordnat med fritidspersonalen + lärarnas julpresenter. Åkte runt 2 timmar igår för att få ihop det och det hela blev nog ok. Sonen ska lämna det imorgon. Skönt är att andra har tagit initiativet i dotterns klass till hennes fröknar.

Och idag när jag kom hem fick jag skotta snö!! Underbart :)
Det kom ca 5 cm i söndags och idag har det snöat precis hela dagen så nu är det nog sammanlagt ca 10 cm snö ute. Härligt!! Men det tråkiga är att väderleksrapporten säger att allt ska regna bort på fredag :(
Det FÅR INTE STÄMMA!!!



Barnen myste med kaninerna som älskar att leka i snön:




Barnen längtar nu till jullovet och hela denna veckan är det julpyssel som gäller i skolan. Dottern hade bland annat tillverkat ett "3D-ljus" i pärlor:



Imorgon har jag ett måste efter jobbet: Sonen ska klippa håret.
Resten av kvällen måste gå åt till städning för det är det som jag har kvar inför julen.
Har städat två rum idag men det är många som återstår. Men det är bara till att ta tag i det så att det blir gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar