måndag 12 december 2011

En helg till

Har ikväll fått se sonens klass och parallellklass i ett toppenbra luciatåg. Jag kommer att lägga ut alla filmer här så snart jag hittat sladden som ska sitta mellan datorn och mobilen.
Alla barnen är så suveräna och lärarna är så otroligt duktiga och påhittiga med sina nya luciasånger. Ojojoj säger jag bara :)
Sonen var bagare och tillsammans med 2 bagare och en till (som dock mest påminde om en mattant;) rappade de en bagare-rap.

Helgen har annars även denna gång gått fort.
I fredags kände jag mig äntligen lite piggare efter att ha genomlidit en vecka på jobbet och så snart jag kommit hem har jag sovit. Har inte alls mått bra.
Men så trodde jag att det vände på fredagen.
Var iväg och klippte håret - blev av med ca 20 cm hår. Skönt.



Även i lördags var jag pigg och kollade på sonen som var med på hockeyturnering på hemmaplan. Han var även i tidningen idag på en liten bild + att hans rygg är med på en större bild.
Efter hockeyn var det full fart hem för att göra de sista förberedelserna då vi hade glöggfest här på kvällen - 16 gäster. Huset fullt med andra ord.
Jag hade det mycket trevligt och jag hoppas att de andra också hade det. Mysigt när barn och vuxna kan blandas på fester och det var lite spel med Buzz för några och lite små shower för andra och lite filmtittande för de tredje. Fick för mig att jag skulle kolla mitt socker vid ett tillfälle och då var det nere på 2,7. Jag hade inte ens känt av att det var så lågt. Så i med cornflakes och mjölk. Hade sedan lite problem att få upp det och att det skulle ligga stabilt så jag vågade mig bara på ett glas rödvin.
Men tråkigt nog mådde jag inte alls bra vid 23-tiden. Det körde i magen och jag blev sådär trött igen som jag varit nu, av och till, under 4 veckor. Så då gick jag och lade mig. Orkade helt enkelt inte vara uppe. Festen pågick en timme till och när sista gästen gått hem somnade jag med ens.

Vaknade igår och mådde inte alls bra. Och nu idag så kör det fortfarande i magen + att jag är trött. Har dock jobbat idag och försöker hålla mig igång så gott jag orkar. Mår lite bättre varje gång jag ätit något.
Så igår kom jag även på en egen diagnos för mig: Magkatarr.
Kanske, kanske det kan vara detta och då tror jag att det har kommit iom allt mitt stressande.

Tror helt enkelt att det har varit på tok för mycket för mig på sistone - eller egentligen hela året:
Dels allt med diabetesen och all koll man måste ha på den.
Sedan var det bröllopet med ofantligt mycket planerande.
Jag har en son som behöver läsa och skriva mycket - men som inte vill detta - och där är det också en stressfaktor för att få honom att genomföra alla sina läxor (han har haft många, många läxor på sistone - ca 8 st / vecka).
Och snart är det jul och jag vill ha det mysigt här hemma - men just nu känns det mest som ett kaos - speciellt i tvättstugan och i sovrummet.
Och julklappar måste inhandlas. Har köpt till alla syskonbarnen men inget till mina egna.
Och så allt annat som ska hinnas med under veckorna, som t ex alla körningar på barnen + att de ska leka med kompisar och helst hemma hos oss, vanlig städning och tvätt osv.
Plus att jag har mycket att göra på jobbet. Och är jag hemma och är sjuk så får jag ju ännu mer att göra på jobbet när jag är där - så därför vill jag inte vara hemma mer än nödvändigt.

För att stressa ner har jag idag gjort en liten lista på vad jag skulle göra när jag kom hem från jobbet.
5 saker som jag smidigt kunde bocka av allt eftersom. Ska fortsätta med dessa små listor och göra 5 saker / dag tills jag känner att jag mår bra igen.
Och imorgon har jag äntligen fått en läkartid - efter att jag ringt vårdcentralen 4 ggr. Troligtvis finner de inget fel på mig - men de kanske kan kolla så att mitt järnvärde är ok. Att mina blodprover visar ok. Att diabetesen är ok. Osv.

Till råga på allt så halkade jag ute idag när jag skulle hämta tidningen. Då ingen plogbil har varit här och skottat bort allt snöblask så har nu allt detta snöblask frusit till is på gatan så det är helt omöjligt att gå på den. Och på trottoaren idag halkade jag till ordentligt och slog till min höft och arm. Har blåmärken och skrapsår över hela armen + höften.
Igår hade jag en heldag i soffan. Orkade knappt ta mig ur den då jag mådde så dåligt i magen också. Men jag fick mig ett gott skratt när jag kom in på toan. Dottern hade under dagen försökt locka sitt eget hår + ett penntrolls hår. Jag hörde senare att hon var inne på toan här nere och spolade en massa vatten och hon sa sedan att hon hade tvättat håret på trollet. Så när jag kommer in på toaletten har hon helt sonika satt fast trollet för att håret skulle torka:



Sonen vitsade också till det då han kom och sa att han hade gjort ett eget tårtljus:

Det är en minipolkagris som han slickat och format till detta :)

Sonen och mannen var igår iväg på bandycup utanför Växjö och kom inte hem förrän kl. 20.30 igår kväll. Gissa om sonen och mannen var trötta då - speciellt då lördagen varit så intensiv också.
Men sonen och mannen var mycket nöjda - sonen gjorde 8 mål under 4 matcher. Gott jobbat!

Och min stackars make åkte idag vid 5.30 till Lund för att gå på Ledarutbildning och kommer hem imorgon kväll. Gissa om han är trött han också.

Så nu ska jag sova. Och hoppas att jag är piggare imorgon.
God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar