söndag 23 januari 2011

Diabetsvakt och kakbakning

Idag har mamma varit min "diabetesvakt". Börjar må bättre och bättre och jag har inte haft någon känning på ett par dagar nu - har även minskat dosen med insulin som säkerligen spelar in.

I onsdags och torsdags var svärmor min vakt och igår och idag min mamma och mamma kommer även att vara här imorgon. Tänk vad skönt ändå att man inte bor för långt bort från varandra.

På tisdag blir det till att vara själv - men jag tänkte då passa på att besöka sonens klass för lite "åhöra" och på onsdag är det tänkt att jag ska börja jobba igen.

Just nu står det (förhoppningsvis) goa kakor i ugnen. Har bakat dem med sötningsmedel - tur att sådant finns :)

Det enkla receptet följer här:

Ingredienser:
100 g margarin
4 msk lättströ
1 1/2 dl kokosflingor
2 dl vetemjöl

Ugn 175°

Rör fett och sockerersättningsmedel poröst. Blanda ner kokos och mjöl.
Forma till bollar som läggs på bakpappersklädd plåt. Platta till dem något med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. Kakorna går bra att frysa.


http://www.matklubben.se/recept/kokoskakor_-_diabetes_41204.html


Och det bästa av allt - det är bara jag som gillar kokos så jag får behålla kakorna för mig själv :)
Nu blir det till att se förra veckans "Morden i Midsomer" så att jag sedan är redo för kvällens avsnitt.

Önskar alla en mysig söndagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar