söndag 27 november 2011

Första advent

Då är snart första advent år 2011 över.
Har varit en mysig dag med MÅNGA tända ljus. Detta då strömmen gick under eftermiddagen och var borta i ca 1 h. Det är ju inte vanligt att det blir strömlöst nuförtiden. Annat var det när jag var liten - då var man van att strömmen gick lite då och då och att den kunde vara borta över hela natten. Detta hände alltså ofta i det bostadsområdet som jag då bodde i och som jag även nu bor i. Och liksom då fungerade strömmen i andra delen av samhället för det lös i alla hus + på gatorna på andra sidan sjön.

Min man fick en härligt fin adventsljusstake från Byarums bruk i födelsedagspresent av min bror och svägerska. Ljusstaken är ju dock så fin så den kommer att finnas framme även när det inte är advent.


Helgen har annars ägnats åt att huset har blivit adventsstädat. Alla fönster här nere är nu putsade på insidan och 14 st. adventsljuststakar och stjärnor och ett par "jul"gardiner har kommit på plats.
Sonen och mannen var igår i Landsbro på hockey - sonen spelade 2 matcher - men tyvärr förlorade de båda matcherna. Det var ingen glad son jag fick hem igår om man säger så...

Tanken var sedan att vi idag skulle ha åkt till Vadstena och hälsat på en nära vän till mig + gått på julmarknaden men dessvärre satte vädret stopp för detta. Men så här i efterhand skulle vi ha kunnat åka ändå. Det har nämligen blåst som bara den idag - stormvarning. Det har dock inte blåst så mycket här som vi trodde att det skulle göra utan det har blåst mer söderut och såklart längst med kusterna. Men vi bestämde redan i fredags kväll att vi ställer in det hela och att vi åker dit efter alla helger och tar en mysdag runtom i Vadstena då vi även kan kika in i de mysiga butikerna som finns där.
Vi hade även i baktankarna att vi skulle ha åkt till kyrkan idag för adventsgudstjänst - men det blev inget av det. Vi är inte särskilt kyrkliga av oss men just vid advent tycker jag att det är mysigt att gå i kyrkan.

Vi har istället fått titta och lyssnat på vår egna lilla kyrka som har tillhört min mormor och morfar.
Den har samma plats varje jul - framför min farmor och farfars gamla tavla:


(Och två små hemgjorda tomtar kom också med).

Jag minns en gång för ca 10 år sedan när jag bodde i Jönköping och jag och en kompis lovade en tredje kompis att vi skulle komma till kyrkan för att just vara med på en adventskonsert/gudstjänst. Den tredje kompisen sjöng i kyrkokören och tyckte att det skulle vara skoj om vi kom och tittade på henne.
Så sagt och gjort. Jag och min vän gick till Kristine Kyrka och var där hela gudstjänsten och lyssnade på kören. Dock insåg vi efter ca 10 minuter att vi hade gått till fel kyrka, för vår vän var inte alls med i den kören som vi fick se på. Vi skulle egentligen ha gått till Sofiakyrkan...
Men tur i oturen så fick vi då för första gången höra "Koppången". Och den låten älskar vi båda fortfarande:



Det var faktiskt riktigt skönt att ha en sådan här lugn helg också. Med långa sovmorgnar och ingen stress.
Helgen började dock med ett litet spontanbesök hos grannarna då jag skulle hämta barnen efter ett barnkalas där i fredagskväll. Det slutade med att jag och mannen och barnen gick därifrån vid midnatt. Jag tycker om sådana spontanbesök - det är oftast då man får det som roligast och mest avslappnat :)
En komisk händelse uppstod först när jag kom dit och gick in i köket och satte mig då jag fick ett glas vin upphällt. Efter 5 minuter ringde jag hem till mannen och sa att han också skulle komma över. Döm då om min förvåning när dottern svarade hemma hos oss. Jag trodde ju att hon var i rummet bredvid där jag satt :)
Noll koll!

Och i lördags var hon i pysseltagen och fixade två adventsljus själv:


Nu kopplar jag av framför tv:n och ser på en av de bästa serierna som har sänts på länge på tv:
"Allt för Sverige".
SVT1


Det är kanske inte så konstigt att jag tycker om det här programmet då jag älskar historia. Får själv lust att ta vid min morfars släktforskning på min mormors sida och även min farfar och farmors sidor. Morfars sida är släktforskad ner till början av 1500-talet och jag har en släkttavla som ännu inte har kommit upp här - men som jag måste ta tag i och rama in och få upp på väggen.
Ett av alla mina måsten...
För en gångs skull kanske jag kan lämna ett nyårslöfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar