onsdag 16 november 2011

Biblisk dialog

Jag är ingen hejare på biblisk historia. Detta har speciellt mina barn blivit varse om när de har frågat om varför vi firar jul och andra högtider. Jag har då, vid ett par tillfällen, varit smart nog och tagit fram deras barnbiblar och läst lite för dem.



Barnen har inte heller varit så mycket i kyrkan och det mest komiska minnet av dottern i kyrkan var när hon var ca 5 år och var med på miniminiorerna för första (och sista) gången i Svenska kyrkan. De skulle avsluta med en liten sång och bönstund varpå ledaren ber alla barn att knäppa sina händer. Jag ser då hur min dotter tittar på de andra med förvånad blick och att hon efter några sekunders fundering börjar att:
Knäppa med sina fingrar!
(Ledaren fick sedan visa henne hur man knäpper sina händer medan jag hade världens skrattanfall).

I måndags var det åter dags för lite frågor kring Jesus mellan barnen och mig. Vi satt då i en bilkö i Jönköping då vi hade denna dialogen:

Jag:
-Längtar ni till julen?

Sonen:
-Ja, vi firar jul för att Jesus dog då!

Jag:
-Nej, han dog på påsken.

Sonen (märkbart förvånad):
-På posten???!??

Jag:
-Nej, på påsken. Då vi äter ägg. Jesus föddes på julafton i ett stall.

Sonen:
-Varför föddes han i ett stall?

Jag:
-Det var fullt på alla hotellrum och de hade inte så mycket pengar.

Dottern:
-Fanns det hotell på den tiden?

Jag:
-Ja, typ...

Sonen:
-Hur visste man att Jesus skulle bli en kändis när han föddes?

Jag:
-Han är ju Guds son.

Sonen:
-Nej mamma, det kan man inte vara. Jesus föräldrar heter ju Maria och Daniel!!

Jag:
-Nej, Maria och Josef hette de.

Sonen:
-Vem är Daniel då?

Dottern:
-Han går i min klass!!

Sonen:
-Ok.....

Jag:
-Med det finns en kille i bibeln som heter Daniel och en som heter Jonathan.

Sonen:
-Stavar Jonathan med th eller bara med t i bibeln?

Jag:
-Jag har ingen aning.

Sonen:
-Nähä.

Dottern:
-Fick Jesus spikar i sina händer när han dog?

Jag:
-Ja, det fick han när han hängde på korset.

Dottern:
-Det måste ha gjort sketaont!!

Jag:
-Ja, fy vad förskräckligt!

Sonen:
-Mamma, jag längtar till julen i alla fall.

Dottern:
-Jag också!

Jag:
-Jag med!

.............................
Kuriosa:
Har fått fram följande:

I Bibeln var Jonathan son till kung Saul och vän med David.


Daniel eller Belteshassar (babyloniskt namn) var enligt Bibeln en man som motstod alla försök att få honom att tillbe hedniska gudar.

Daniel är först fånge hos Nebukadnessar II vid det babylonska hovet men så småningom stiger han till en ledande ställning som drömtydare.
År 521 f.Kr. räknar historikerna med att Darejaves besteg Mediens och Persiens tron. På Darejaves tid avancerar fången Daniel till en av de tre furstarna, som var ledare för 120 satraper, en sorts landshövdingar. Det är under en maktkamp under denna period som Daniel blir dömd till döden genom att kastas ner i en lejongrop. Genom ett gudomligt ingripande överlever han dock detta.
Daniel får även tyda en dröm åt Nebukadnessar II som är i form av en bildstod som är i stånd att bli träffad av en bit av ett berg. Bildstoden som omtalas förklarar Daniel är en bild av världens kommande världsvälden, men även Babylons fall till medoperserna. Enligt Daniel representerar varje del av bildstoden de olika världsväldena och när biten av berget träffar foten på bildstoden skall Guds kungarike ta vid.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar