tisdag 20 mars 2012

VAB och Levemir

Då har jag varit hemma och vab:at för sonen under två dagar.
Han vaknade igår morse och hade 39 grader i feber. Den sjönk dock med hjälp av alvedon - men kom tillbaka efter några timmar igen.
Imorse vaknade han dock feberfri så nu väntar vi ut förkylningen och kanske kan han gå till skolan imorgon.
Han blev faktiskt lite ledsen igår för han undrade varför han kände sig så konstig i kroppen. Han är verkligen inte van vid feber.
Sist han hade det var när han tog sprutan mot svininfluensan och innan dess har han bara haft feber vid något enstaka tillfälle när han haft öroninflammation - och då var han 2 år gammal.
Så han kom helt enkelt inte ihåg hur det kändes att ha feber - och det är ju alltid ett bra friskhetstecken på ett barn :)



Själv var jag också trött och hängig igår men jag släpade mig upp och körde dottern till och från skolan + lagade lite mat till mig och sonen. Diskuterade en gång med några andra att om vi mammor är sjuka så är det i alla fall en massa måsten som måste göras. T ex det här med att lämna och hämta barn i skolan. Nu börjar dock mina bli så stora att de kan cykla själva och det är ju skönt!
Och igår åkte även sockret berg och dalbana - för i och med att jag har något i kroppen som inte gör mig helt pigg - så stiger sockret. Tog alltså lite högre doser insulin igår vilket vid ett tillfälle resulterade i en dipp istället. Idag har det varit mer stabilt - dock lite högt på förmiddagen.
Bytte nämligen till ett nytt långtidsverkande insulin igårkväll, Levemir. Och då det inte var "färgat" som mitt tidigare kvällsinsulin så tog jag en lite lägre dos då jag var lite osäker på att det verkligen var ett långtidsverkande insulin, vilket det visade sig vara. Men då dosen var lägre igår så får jag ju lite högre socker idag. Det gäller att parera hela tiden...



Nu ska jag ta mig en liten vilopaus för att sedan orka städa igenom huset och tanken är även att det ska påskas lite utomhus med påskliljor och ris :)
Ska även kika in på http://www.oriflame.se/ för att se om något ska beställas.. det är ju alltid något som man "behöver" ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar