söndag 15 april 2012

Plantskole-besök

Igår var jag och mamma på den lokala Plantskolan: Fagerhults Plantskola.

Meningen var att jag bara skulle titta och få inspiration men det är svårt att komma därifrån tomhänt.
Så igår blev det 8 st. lavendelplantor, 2 träd (Salix) och två marktäckare. Gick länge och drog en rosbuske i min vagn också men den satte jag till sist tillbaka. Den får vänta tills nästa gång jag är på besök där :)

Lite av gårdagens "skörd"

Fullpackat i mammas bil :)

Så idag ska det bli en heldag i trädgården.

Att göra lista:
  • Rensa ur 6 st. grönsaksland och göra dem färdiga för årets odling.
  • Måla pallkragarna som utgör dessa 6 st. grönsaksland.
  • Klippa ner en buske.
  • En sockel på friggebon ska putsas (detta överlåter jag nog till min pappa)
  • Göra iordning en sida vid friggebon där ett planteringsbord ska vara + hänga upp redskap på sidan av vedförvaringen på friggebon. Köra dit grus som ska vara underlaget.
  • Utöka rabatten runt altanen.
  • Plantera de två träden som jag köpte igår i denna utökade rabatt.
  • Gräva upp "murbruksbaljan" som blir vår lilla näckrosställe på sommaren
  • Fixa iordning ett nytt ställe där detta lilla näckrosställe ska vara + plantera ner lavendeln runtom.
Och det största projektet:

  • Vi har en vacker rönn som är min sons "Vårdträd". Denna lutar dock väldigt mycket och igår frågade jag personalen på Plantskolan vad man kan göra. Och vi ska nu gräva upp på den sidan där trädet lutar mot. Kapa av dessa rötter. Vinkla upp trädet i rätt riktning. Stabilisera trädet. Och fylla på med jord igen. Och lägga tillbaka allt grus som täcker detta nu. Och förhoppningsvis så blir det ett snyggt resultat :)

Nu ska jag bara meddela min kropp och huvud att orka med detta. Jag har känt mig riktigt seg den här helgen och sovit fram till kl. 9. Inte likt mig som gärna går upp tidigit när det är helg så att man hinner göra något med dagen.
Men förhoppningsvis så gör frisk luft susen för mig :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar