torsdag 18 augusti 2011

Trädgårdsarbete, busiga kaniner och vägarbeten

Härligt med en solig dag.
Imorgon ska det visst bli regn igen :(
Passade på att fixa i trädgården en liten stund men fick till sist ge upp och springa in då jag blev helt anfallen av en massa mygg.
Hatar mygg.
Varför finns de?

Känns även att hösten är på stor ingång.
Men nu blommar rosbuskarna på "sjösidan" mer än någonsin.
Luktar såååå gott när man väl sticker ner näsan i blomman :)


Kunde även idag klippa klorna på de två sprattliga kaninerna tack vare min mor som fick hålla i kaninerna.
Imorgon har jag som uppdrag att ringa runt till veterinärer och höra mig för ang. kastrering av vildarna.
Hon vi köpte kaninerna av sa att vi måste kastrera dem när de är runt 4 månader för rätt som det är börjar de slåss och då slåss de till en dör. Och det vill vi ju inte ska hända.
Hoppas även att de lugnar ner sig något efter kastreringen.

Pappa kom även på den smarta idén att vi ska göra en inhägnad runt kaninburen så kan kaninerna gå in och ut ur huset som de vill. Vi måste dock säkra upp med tak och även gräva ner nät under jorden så att de inte smiter den vägen.
Just nu har vi två stycken kompostgaller, köpta på Biltema, som vi har satt ihop till en liten större hage. Igår kom dock Fluffis på den smarta idén att han kunde bita på gallret nertill och samtidigt lyfta upp det = ett flyktförsök.



Så nu gäller det att ha stenkoll på kaninerna så att de inte smiter iväg...
Ska försöka få barnen att leka + ha dem i koppel lite mer så att de (kaninerna) får röra på sig och hoppa runt lite.

Själv försöker jag också att röra på mig alltmer. Tränar nu minst 30 minuter / dag.
Igår tog jag en promenad i skogen och tänkte att jag skulle gå tipspromenadsrundan också när jag ändåså var i krokarna. Kan meddela att jag gick helt fel.
Jag hade ju inga frågor eller bingoskyltar som jag kunde följa. Men till sist kom jag rätt ändå...
Jag brukar annars ha ett bra lokalsinne - men det gäller alltså inte i skogen har jag nu konstaterat.

Idag fick det bli en cykeltur i samhället och det är inte det enklaste nuförtiden då de bygger om vägarna precis överallt. Fick tänka både en och två gånger på vilka vägar man skulle välja för att kunna komma fram.

Varje gång vi åker förbi det största vägarbete här i samhället (de gör en väg under järnvägsövergången) så säger barnen: -De som jobbar här är ju helt konstiga. De fattar ju knappt vad de gör".
Och jag har har en känsla av att barnen har hört mig säga, vid några tillfällen, några mindre bra ord om just detta vägbygge och förvirrelsen kring hur man ska köra.
För nästan varje gång man åker där så kommer det någon stolle som inte fattar hur man ska åka och som då åker i motsatt körriktning så att alla bilar som han möter (däribland mig ibland) får stå på bromsen eller försöka åka åt sidan så att den mötande bilen kommer fram.

Jaja, det blir säkert bra när det blir färdigt. Framförallt ska det bli skönt att slippa och stå och vänta på att tåget ska åka förbi.
För ibland händer det att bommarna går ner, man väntar i ca 10 minuter, och sedan går bommarna upp utan att det har kommit något tåg.
Och när ca 3 bilar har hunnit över spåret och en bil står på spåret då han väntar på att bilarna framför honom ska svänga vänster, men att de i sin tur får vänta på mötande bilar, så plingar det i bommarna igen och så går de ner igen - och då får sista bilen panik och börjar tuta... och så blir det kaos. Men då brukar han komma undan spåret trots allt och sedan kan de andra bilarna få vänta i ca 5 minuter och då först kommer tåget...
(Hängde ni med?)

Ja, så går det till på orten som jag bor i.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar