lördag 27 augusti 2011

Onsdag, torsdag, fredag och lördag

För mitt eget minnes skull måste jag ju uppdatera bloggen och skriva om de senaste dagarnas händelser.

Skolstart onsdagen den 24 augusti 2011.
En något pirrig tjej och en redan skoltrött kille började då i förskoleklass resp. 2:an.
Och vi föräldrar fick vara med under första skoldagen - som vi tillbringade i dotterns klassrum.
21 barn och två snälla fröknar.

Dagen började med att de samlades och gick igenom vad alla hette.
Sedan visar fröken en bild föreställande ett hav i solnedgång varpå hon säger till barnen att de ska berätta vad de tänker på när de ser denna bilden.
Ingen vågar räcka upp handen men så tar en grabb mod till sig och sträcker upp handen och säger:
-Jag åt flingor till frukost idag!!

Ja, och där har skolan börjat med alla roliga kommentarer som fröknarna kommer att få höra under detta året :)

Dottern var helnöjd med första skoldagen och hon kände sig stor när hon packade sin ryggsäck och valde kläder.
Hon var också lite nöjd över att först skriva sin namnskylt till sin låda och att först av alla få välja låda att ha sina böcker och papper i i klassrummet. Det var nämligen lite spilld gammal målarfärg på en del lådor och då dottern ville ha en ren låda, så kunde hon välja detta när hon nu var först. Sådant kan vara viktigt för en sexåring.



Resten av skoldagen bestod av fruktstund samtidigt som fröken läste för dem, långrast och att få ta emot sin meddelandebok och skrivhäfte och en avslutande samling på detta.

Sonens första skoldag bestod av att prata lite om vad man hade gjort på semestern och att skriva i tankeboken.
De hade även fått som uppgift att läsa i minst 10 minuter varje dag under semestern. Vi har sånär läst varje dag och sammanlagt har vi nog läst ca 14 böcker. Så han fick godkänt när han kom tillbaka till skolan och visade upp läslappen.



Efter skoldagen tog vi en fika hemma för att sedan bege oss iväg mot Habo, via Huskvarna.

Men innan vi åkte satt sonen på toaletten och fick plötsligt ett argt utbrott.
Sambon fick öppna dörren och frågade vad det var, varpå sonen gnäller att det är så tjockt på benen - och så klappar han sig på låren.
-Vadå tjockt? frågade sambon.
-Det har varit tjockt hela dagen, det är jättejobbigt!! svarade sonen.

Sambon känner då på byxorna och får sedan ett skrattanfall då han upptäcker att sonen har TVÅ stycken långa jeansbyxor på sig - samtidigt!!

Inte undra på att det var knögligt med byxorna och att han hade varit varm också :)

Saken var den att på morgonen bad jag honom att ta på sig ett par jeans. Sedan ångrade jag mig och gav han ett par andra jeans och sa till honom att ta på sig dem istället.
Men min något förvirrade son tog alltså på sig jeansen utanpå de andra jeansen :)
Ja, man får många glada skratt utav honom.



Färden kunde sedan gå till Huskvarna och där köptes det nytt tyg till min brudklänning då det tidigare tyget visade sig dra ihop sig när man sydde i det.
Jag och sambon var sedan hos guldsmeden och mina ringar är nu på gång att tillverkas.
Riktigt skoj också då de ska göra om min älskade farfars vigselring och göra den till min. De drar helt enkelt ner storleken på den och putsar till den så att den blir som ny.
Jag valde även att lämna in min farmors förlovningsring för att i utbyte få en ring i vitt guld med stenar i.
Blir således två ringar som jag "får". Och tack vare att jag hade eget guld att lämna in "sparade" vi ca. 5000:- mot att ha köpt ringarna helt nya från början.

Onödigt vetande men jag åt en kebab med bröd till middag - och det har jag nog inte ätit på ca 10 år.
Gott var det och mättande!

Sonen och sambon hade sedan fotbollsträning på kvällen och efter detta åkte vi och betalade till cykelfesten som är om en vecka. Ser verkligen fram emot detta - förra året hade vi superroligt.
Vi var sedan på ICA och där hittade vi vit marsipan så nu ska jag göra ett försök och se om jag själv kan fixa ihop bröllopstårtan...

----
Torsdagen och fredagen flöt på bra och barnen har gått i skolan och jag och sambon har jobbat på som vanligt.
----

På torsdagskvällen åkte hela familjen till Jönköping och såg matchen mellan J-Södra och Värnamo IFK.
Jag visste inte riktigt lag jag skulle heja på - men då Värnamo snart dominerade spelet och hade en rolig fotboll att se på så blev det till att jag hejade på dem.
Och tänka sig, de vann med 3-2 :)

----

På tal om fotboll:
Igår gjorde sonen en klassiker då han råkade skjuta en fotboll på ett fönster så att det gick sönder på skolbyggnaden.
Lärarna har dock försäkrat honom om att han inte skulle behöva betala - vilket jag som mamma är mycket glad över.


Igår eftermiddag/kväll var hela familjen i badhuset då detta återigen har öppnat efter sommaruppehållet.
Före detta hade jag dock redan blivit blöt då sonen hällde ett glas med iskallt vatten över mig när jag int ont anande låg och solade.
Riktigt skoj.
Det blev en 1 km simning (40 minuter) - dock med många störelsemoment då ungar var ivägen ofta trots att det var på motionssimsträckan som jag var på. Något irriterande..

----

Presenter till svärmor .. undra vad de kan innehålla ;)

Idag har det varit WIK-dagen och vi har hunnit med att göra några fynd, köpt födelsedagspresenter, pratat med en massa folk som man träffat på och tittat på Pernilla Wahlgren och litegrann på Sara Löfgren som uppträdde.

Där har hon skrivit att hon skulle till Vaggeryd.
Ska bli lite skoj att se om hon skriver något om Vaggeryd i sin blogg sedan.

Förra året var det Amy Diamond som uppträdde och då stod jag och dottern i kö i ca 1 h för att få en autograf och få ta en bild. Och bilden blev jättebra!!


Under eftermiddagen har vi grejat i trädgården och klippt gräset och rensat både i landen och vid barnens koja och bakom friggeboden.

Skönt att få detta gjort och speciellt passande då det har varit så härligt varmt väder - dock klibbigt.

Nu blir det snart till att slurpa i sig några kräftor.
Mums!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar