fredag 26 augusti 2011

Onda axeln

Tänk vad glad jag blev när jag kom till jobbet igår och fick till min glädje se att jag hade fått ett nytt ergonomiskt tangentbord.


Och som skönt var är det jättesmidigt att använda!


Nu ska jag försöka få bukt med min grymt onda högeraxel så att min axel + arm ska bli bra igen.

(Min gamla krigsskada uppstod redan år 1999 när jag var ung och dum och lyfte på tok för tunga skåp på mitt första arbete i industrin. Och sedan har det kommit och gott under åren – och nu har det verkligen kommit tillbaka.)

Såg en liten kort stund på ett doktorsprogram från USA på tv igår och de tog upp just ”skrivbordsskador”.

Vet ni att för varje centimeter som man lutar huvudet framåt mot dataskärmen när man sitter ner frestar på nacken med 1,8 kg!! extra.

Inte konstigt att så många får ont i nacke och övriga kroppen när man sitter vid datorn.

Så nu har jag bytt linser så att jag ser skärmen bra. Jag har sänkt både stolen och skrivbordet så att jag kan sitta med båda fötterna i golvet. Jag försöker sitta rakt eller luta kroppen lite bakåt.

Och idag öppnar badhuset så det blir till att simma 1 km – dock lite otäckt för varje gång jag gör en simrörelse så knakar det till i axeln och så känner man hur något rör sig i den – men jag har fått veta att det är bra med simrörelsen ändå.

Det bästa vore dock om jag började dansa bugg .. men nä.. det är inget för mig :)
Det är dock även bra att "slänga" med armen i vanlig takt när man går på promenad och det passar ju bra med mina promenader som är dagliga nuförtiden.

Barnen är överlyckliga över att badhuset öppnar igen och då vi har årskort så är det bara till att åka dit för att nyttja det. Dock ska det ju bli upp emot 27 grader varmt nu i helgen så jag har en känsla av att det blir ett dopp i sjön igen. Badade senast i söndags men då kändes det kallt – tippar på att det var runt 17 grader. Men skönt när det svalkar trots allt.

Kanske jag även skulle ta en egen liten dos med antiinflammatoriska tabletter så kanske det blir än bättre.

Dock är jag inte mycket för att äta tabletter. Efter att jag gjorde detta sist fick jag diabetes. Det berodde säkert inte på tabletterna men det är det som jag förknippar det med just nu .. så kanske det blir en omgång med zon-salva istället...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar