fredag 17 februari 2012

Skönt med helg

Då är ännu en stressig jobbvecka till ända.
Och nästa vecka kommer det förstärkning till jobbet - skönt :)

Nu är det fredag och helgen stundar.

Dagen började bra när jag öppnade morgontidningen och hela den lokala sidan var fylld med reportage om barnens skola och att föräldrarrådet (som jag sitter med i) + övriga föräldrar är så engagerade i skolan och barnen. Och då föräldrarrådet fick mycket beröm så blev jag lite extra glad. Kul att vi får uppskattning :) Mycket handlade om att det spolas is på skolan så att alla barnen kan få åka skridskor. Även när jag var liten spolades det is på fotbollsplanen (jag gick i samma skola som barnen nu går i) och den traditionen håller alltså i sig.
Vi i föräldrarrådet fick också beröm för discot vi anordnade för hela skolan. Detta var på fredagskvällen innan vi åkte till fjällen. Av 87 barn på skolan kom 80 st. Snacka om bra uppslutning! Jag hade hand om alla anmälningslappar, entrén + musik + att jag hjälpte till med annat också under kvällens gång. Blev faktiskt lite impad av mig själv för jag bockade av alla barn på en lista som kom och av dessa 80 barn var det bara ca 10 st. som jag inte kunde namnet på.

Tillbaka till idag.
I eftermiddag har det varit 4 plusgrader och strålande sol utomhus.



Kaninerna fick hoppa runt 3 h i sin utebur - och de tog riktiga "vårskutt". Jag var rädd att de skulle hoppa ur buren men de höll sig kvar :)

Tog en liten promenad med dottern i solen och sedan spelade jag och barnen lite innebandy utomhus. Även en grannpojke kom och gjorde oss sällskap. Härligt när man kan vara ute och leka med barnen!

Imorgon är det hockeycup för sonen - tack och lov på hemmaplan. Och efter det har vi inget mer inplanerat denna helgen. Faktiskt riktigt skönt det också :)
Dock behöver vi storstäda huset - och då menar jag verkligen storstäda huset!!
För hur mycket jag än städar så tycks det inte synas :(
Gäller att organisera hela familjen i detta så att alla kan dra sitt strå till stacken.
Speciellt viktigt blir detta när jag på måndag går upp i arbetstid ännu mer.

Jag gick upp från 70% till 82% i höstas och nu ökar jag på till 89%. Det vardagliga pusslet blir med ens mycket svårare men maken och släkten får rycka in istället för mig.
Tänker på alla de som jobbar heltid. Hur hinner de med alla sina och barnens aktiviteter? Visserligen beror det på vad man har för arbetstider men här hemma skulle det vara supersvårt då både jag och mannen har "kontorstider" och alltså jobbar dagtid.
Jag tror att det kommer att dröja många år tills jag börjar jobba heltid. Jag älskar att vara hemma och att pyssla med både barnen och hemmet. Och jag skjutsar mina barn mer än gärna till sina olika aktiviteter. Jag har sagt det förrut och det tåls att upprepas: Jag tycker att det är viktigt att barnen rör på sig mycket. Och jag har märkt att ju äldre barnen blir - desto viktigare är det med deras träningar och "håll i gånget". Hemma blir det lätt att de fastnar framför datorn eller tv:n men förhoppningsvis blir det mindre av detta ju varmare det blir utomhus. För frisk luft är ett måste för mig! Jag har alltid känt att jag behöver komma ut en liten stund varje dag. Mest för att jag ska hålla mig pigg. Hellre än promenad än att lägga sig i sängen och sova.

Och med alla idrotter lär barnen känna många andra kompisar. Sonen kommer (troligtvis) till hösten att börja på en större skola då han börjar 3:an. Och han ser verkligen fram emot detta då han kommer att träffa alla sina idrottskompisar i denna skola. Vi har alltid haft mycket kompisar här hemma till barnen och jag tycker om att barnens kompisar känner sig välkomna hem hit. Så var det ju i mitt föräldrarhem. Jag och brorsans kompisar var mycket hemma hos oss och brorsans kompisar tog för sig i kylskåpet, precis som om de var hemma på riktigt :)

Sådärja, nog med "mitt tycke-tankar".
Snart börjar finalen i På Spåret.
Hejja Haag!!


  vs.

***
Och sist men inte minst så riktar jag idag två stora Grattis på Födelsedagen.
Dels till min bästa barndomsväns dotter som fyller 2 år idag och dels till vår helroliga grannman!
GRATTIS !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar