måndag 13 februari 2012

Hundfjället vecka 6, 2012

Jag och familjen har tillsammans med makens föräldrar varit på skidsemester under hela förra veckan.
Så himla skönt var det!!
Avkopplande men samtidigt full aktivitet.
Och ... jag har lärt mig att åka slalom!


Vi åkte upp på lördagen - åkte vid 8 hemifrån och var uppe vid 16-tiden.



Då hade vi även stannat i Filipstad och ätit pizza. Barnen hade dock sett fram emot att få äta på McDonald´s hela dagen men så råkade mannen åka förbi McDonald´s i Kristinehamn men han hade för sig att Max hamburgare fanns i Filipstad så han bad mig kolla efter på mobilen var detta låg någonstans. Så med 2 arga och hungriga barn i baksätet och med en man som också började tappa tålamodet googlade jag på Filipstad och Max hamburgare. Det närmaste jag hittade på google var:


Och då jag skulle förklara för mannen och barnen att det inte fanns något Max i Filipstad men att man kunde gå med i en Facebookgrupp som ville ha det där så bröt jag ihop fullständigt i en skrattattack.
Denna skrattattack hade jag sedan under 3 mils färd till både barnen och mannens stora förtret. För de blev argare och argare och hungrigare och hungrigare och där satt jag och skrattade så att tårarna rann.
Ja ja .. man får det inte roligare än vad man gör det till (eller hur man nu säger det).

När vi kom fram till Rörbäcksnäs


- där stugan låg som vi hyrde var det minus 24 grader ute.
Kallt!
Speciellt kallt blev det för sonen som bara 2 mil innan vi var framme blev akut kissnödig och vi stannade vid en liten parkeringsficka och han sprang ut och kissade.


På kvällen tog vi det lugnt och tittade på Melodifestivalen som dock inte var så mycket att ha. Sonen går dock fortfarande runt och sjunger på Sean Banans låt :)



På söndagen åkte vi till Hundfjället och hämtade ut barnens utrustning och liftkort.



Jag stod över utförsåkningen denna dag och tog istället en liten runda på längdskidor.
Blev supervarm av denna lilla rundtur - beror nog mest på att jag råkade köra banan åt fel håll och fick därmed en hel del uppförsbackar.
Det snöade också så spåren snöade igen men jag lyckades ta mig runt och när jag väl kom till målet/starten hade jag fått skoskav, eller rättare sagt, pjäxskav.
Barnen hade dock kommit bra in i utförsåkningen och speciellt sonen körde på i full fart.



Dottern fick hjälp av maken nerför en blå backe och jag filmade det hela:


Enda gången som maken ramlade :)

På måndagen hyrde jag full utrustning (skidor, stavar, pjäxor och hjälm) för att ha under 3 dagar och mitt mål var att lära mig att stanna med skidorna. Och efter ca 30 minuter med en make som instruerade mig så lyckades jag ta mig nerför barnbacken och snart provade jag även på andra backar och även Trollskogen och tänka sig, jag körde inte på någon eller något :)



Till lunch grillade vi korv i en "vindskyddssstuga"




En dotter som ska se allvarlig ut och som lyckas med detta...

Det mest komiska under denna lunchen var att det rök från min svärfars huvud.
Jag har aldrig sett något liknande förrut :)


Och sedan gick det bättre och bättre och på tisdagen åkte vi upp till toppen av fjället och jag lyckades ta mig ner helskinnad och glad. Så det gjorde vi om några gånger till både på tisdagen och under onsdagen.
Lite läskigt var det dock med stolsliften upp till toppen men jag blundade emellanåt och "resan" upp gick bra :)


Hela familjen uppe på toppen.

Här följer några bilder


Lunch i solen. Så pass varmt att man t.o.m. kunde ta av sig jackan. Gott.









Tisdagen var underbar då det var solsken, +1 grad och vindstilla. Ren njutning.
Och här följer en film med min egen "slalom"stil:


Och här åker barnen utför. Jag har en vante i munnen - därav att jag låter lite konstigare än vanligt när jag pratar:



Även onsdagen var härlig och vi åkte mycket. Och så lite after-ski på detta :)



Jag var sedan nöjd med mina 3 åkdagar. Hade hyfsat ont i mina vader efter varje avslutad åk-dag - men med ½ h stretchning var dag så klarade jag mig undan den värsta träningsvärken.

På torsdagen gick jag mest runt under förmiddagen och filmade och tog kort på de andra som åkte. Sonen fick då sin önskan uppfylld och han och maken åkte i svartpistad backe: Branten:


En nöjd och stolt son


På eftermiddagen gick vi och badade i poolariet på hotellet i Hundfjällen. Något kallt i bassängen men i bubbelpoolen var det härligt och varmt. Och i bastun var det 94 grader varmt så där tinade vi upp ordentligt :) För på torsdagen var det ca -10 grader ute.

På fredagen kände jag av min gamla magkatarr och tillbringade förmiddagen och lunchen själv i stugan. Mådde sedan lite bättre och mötte upp de andra som åkte sina sista åk i bl a Trollskogen (där vi även åt lunch under onsdagen + våffelstugan som besöktes av oss nästan varje dag) :






Avbild av kyrkan i Rörbäcksnäs uppförd i Trollskogen


Riktiga kyrkan i Rörbäcksnäs


Även dottern hade lärt sig att åka riktigt bra och formligen flög nerför backarna.






Säg som så, jag hade aldrig någon chans att hänga med i barnens (orädda) tempo.
 
På lördagen bar det hemåt igen via den krokiga vägen som vi hade åkt på så många gånger för att komma till Hundfjället.
 

Och det blev ett stopp i Sälen där ett par dalahästar inköptes och sedan även ett stopp på Stadium Outlet strax utanför Sälen där bl a nya mössor till barnen inköptes.
Och sedan körde vi på enda tills vi nådde McDonald´s i Kristinehamn.
Till hela familjens glädje :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar