torsdag 6 oktober 2011

Torsdagar = barnens träningsdagar

Äntligen har dottern hittat rätt idrottsträning.
Friidrott!!
Hon var motvillig idag när vi skulle åka dit för att testa det hela - men redan efter 5 minuter märkte jag att detta var hennes grej.
(Och det trodde jag nog allt att det skulle vara också då hon älskar att springa och hoppa och hon tycker även om att titta på friidrott på tv.)

Det tränades mycket på löpning, både långa och korta sträckor, höjdhopp, styrketräning, stretchning, mm.
Och det var en seriös träning där alla barnen som var med gav sitt bästa - och tränaren gjorde alla övningar med glimten i ögat så han var jättebra han också.
Dottern var yngst och det märktes att hon var nykomlingen men om jag får skryta lite så blev tränaren faktiskt imponerad av henne och frågade mig ett par gånger om hon verkligen inte har tränat detta tidigare då hon springer så bra. Höjdhoppen klarade hon också bra, trots att hon var nästan huvudet kortare än de andra :)
Och riktigt imponerade blev jag av styrkteträningen. Vet ju att hon har muskler men att hon var så stark trodde jag inte.

Något som också var positivt var att det inte var så många barn där (det var 7 st. sammanlagt) och det var väldigt blanade åldrar - från dottern som är 6 år till ett par ungdomar som kanske var runt 14 år gamla. Dottern var även rädd att hon inte skulle känna igen någon där men alla de yngre barnen (7,9 och 10 år gamla) var härifrån orten så de kände vi igen.
Och det klart bästa av allt var att när träningen var slut, efter 2 h, sa dottern:
-Det här var skoj!! Det här vill jag verkligen fortsätta med!!



Även sonen har kämpat hårt ikväll då det först är ishockeyträning och direkt därpå innebandyträning (förberedande för ute-bandyn). Smidigt är dock att sambon är tränare för innebandyn/bandyn så båda är på plats där.
Och med den energi och styrka och framförallt vilja som sonen har så orkar han med detta.
Men vi får självklart se till så att det inte blir för mycket.
Har dock redan fått hejda sonen för att ge sig på ännu fler idrotter då han gärna skulle vilja spela innebandy "på riktigt" också (2 träningar / vecka). Men någonstans får gränsen gå!

Så nu har torsdagskvällar blivit båda barnens träningskvällar fr.o.m. idag.
Och som tur är så går skjutsningarna riktigt smidigt:
16.00 skjutsar jag sonen till ishockeyträningen i grannorten.
Där ser jag till att han får på sig alla skydd och knyter skridskorna varvid jag vid kl 16.35 kan åka vidare.
Åker då till gymnastikhallen - även den i samma grannort - och dotterns friidrott börjar sedan kl 17.00.
Under tiden tränar sonen ishockey mellan kl 16.45 till 17.30.
Mannen hämtar sedan sonen kl. 17.40 och de åker då hem till vår ort och kl 18.00 börjar innebandyträningen och så tränar de från kl. 18-19.
Dotterns friidrottsträning slutar kl 19.
Och efter att båda barnen har duschat så kommer vi hem nästan samtidigt.

Och gissa om barnen är skönt trötta när de kommer hem (och även vi föräldrar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar