söndag 30 oktober 2011

Helgen

Storstädningen inför advent och jul har nu börjat.
Än har jag extremt mycket kvar att städa men som sagt, jag (vi) har börjat.
Och när städningen är gjord är det dags att "homestyla" lite hemma. Har hur mycket saker som helst i skåpen + gamla tyger som jag tänkte sy t ex sittdynor av. Och det är ju bra läge att ta detta samtidigt som det lider emot jul :)

Idag har det dock varit 11 grader varmt ute. Känns ju inte som att det närmar sig jul... Men tack vare detta varma vädret så frös jag inte det minsta när jag i eftermiddag började tvätta fönster utvändigt.
Så nu har jag tvättat 12 st fönster utvändigt. Alltså har jag kvar att tvätta 15 fönster utvändigt och sammanlagt 27 fönster invändigt. Härligt att vi har så många fönster!
Och så kom jag precis på att med nybygget så kommer ju ännu mer fönster att behövas tvättas: 5 st. Och bygger vi sedan ett inglasat uterum så kan man ju räkna ut själv att om jag i framtiden ska tvätta fönster så får jag nog hålla på en hel dag med detta.

Man får väl vara glad att man inte har mer fönster än vad man har iaf...


Minns när mormor brukade tvätta deras (sina och morfars) fönster utvändigt när de bodde på Norrängen i Huskvarna. Tre våningar högt stod hon utomhus och balanserade på fönsterbrädan för att kunna tvätta fönstrena utvändigt. Snacka om en "Stålmormor", som om ca 2 månader fyller 93 år.
----
Och kan man tänka sig, jag fick ett ryck i eftermiddag och bakade 4 sorters kakor. Mumma att ha nu när vi har höstlov :)

Helgen har annars bestått av lite hockey och bandyträningar för sonen. Lite slappande framför tv:n och så idag lite städning. Ett par promenader och lite trädgårdsfix. Dottern har idag varit på kalas hos en klasskompis och sedan lekt hemma med en annan kompis. Och igår var hon iväg och lekte hos ytterligare en annan kompis. Kul att även hon har börjat få fler kompisar :)

I det stora hela har det varit en soft helg.
Förutom att jag blivit ordentligt skrämd vid ett par tillfällen.

Speciellt nyss.
Hela familjen hade precis sett detta på Youtube:


Videon var visst läskigare än vad jag kom ihåg - så det var kanske inte så smart att visa denna för en 6 och för en 7-åring här i huset... (Säg som så, det kommer att bli trångt i dubbelsängen i natt) .
Och ca 15 minuter senare knackar det hårt på fönstret och när vi tittar upp ser vi bl a detta:



Jodå, vi fick nog ett litet hjärtstopp hela familjen.

Nu blir det snart söndagsmys med scones och en film som dottern valt: Bratz.
"Ofta alltså"!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar