lördag 22 oktober 2011

Stockholm

Känns som att jag börjar i något bakvänd ordning ang. bröllopsdagarna.. och ja, det gör jag ju också.

I onsdags åkte jag och min make till Stockholm för en liten bröllopsminiresa.
Härligt att komma iväg bara vi två och lugna ner sig lite efter alla hektiska dagar som nu ligger bakom oss.
Väl framme i storstan checkade vi in på hotellet, Scandic Grand Central.
Ett nyöppnat hotell - mitt emot Oscars teatern, i närheten av centralstationen.















Rummet var inte det största som vi haft - men det räckte för oss och det var iaf toppenfräscht :)
Och det blev + poäng tack vare detta:












Vi började sedan vistelsen med en liten runda på stan. Blev lite shopping - dock endast ett par skor till mig.
När vi stod vid ett övergångsställe började både jag och mannen att skratta. Vi båda hörde nämligen ett gäng med Stockholmsmän bakom oss som pratade på en riktig "bred" Stockholmsdialekt om tennisen, Stockholm Open, och att en spelare "Verkligen är taggad nu". Det hela lät som att någon överdrev dialekten och det lät så fruktansvärt tillgjort så därav skratt från både mig och maken... Tills vi kom på att det var ju faktiskt vi, "bönderna från Småland", som skiljde sig rätt så markant i dialekten i denna stad :)

Efter en fika i "sjösjuksfiket" fortsatte vi att shoppa för att, när mörkret lagt sig, återvända till hotellet. Efter lite uppfräschning började sedan jakten på kvällsmat.
Hotellrestaurangen, som även hade AW var knökfull, så där fick vi inte plats.
Vi frågade då i receptionen om de kunde tipsa om någon restaurang i närheten. Den stilige äldre mannen frågade på fin stockholmsdialekt vad vi önskade för mat, varpå jag svarar, rakt upp och ner:
-Kött!!!
-Hmmm... log han och tipsade om Jensen´s Bøfhus, där har de prisvärd god mat. Eller så fanns det även en italiensk restaurang en gata upp som också har god, inte för dyr, mat.
(Undrar just vad han fick inställningen till att vi inte ville betala för mycket för maten...? Kanske mitt kött-uttryck..)

Så vi gick iväg till Jensen´s - men då det även var fullt med folk där + många väntande, så gick vi över till Bishops Arms. Vi hittade det sista bordet men blev inte förtjusta i menyn varpå vi gick iväg och hittade den italienska resaturangen: Vapiano. Ett bra ställe! Man fick helt enkelt ett kort, man kunde sedan välja på olika maträtter och när man köpt en maträtt eller dryck så drog man kortet och innan man gick ut från restaurangen betalade man allt som fanns registrerat på kortet.


Efter lite velande fram och tillbaka bestämde vi oss för pasta, varpå vi ställer oss i mobilkön = 5 personer står i kön framför oss varav 4 av dessa står och håller på med sin mobil i handen och den femte personen håller på att beställa mat.
(Och när man tittade runtom i Stockholm så går ju var och varannan människa med en mobil i handen - helt otroligt.)
Gott med mat i vart fall!! Och det var verkligen mycket folk ute på restaurangerna en onsdagskväll i Sthlm.

Dag nummer två började med strålande solsken. Vi promenerade ner till Gamla Stan. Passerade "Tysta Mariagränd" där några arbetare just för stunden höll på att såga i sten. Herremingud vilket oväsen!! Höll för båda öronen när vi gick förbi varpå gatuskylten dyker upp och såklart blev det skratt från vår sida.
Passerade även Rosenbad där fullt med poliser och vakter var i görningen.
Väl över i Gamla Stan stöter vi ihop med ett filmteam - som håller på att spela in (troligtvis) sketcher med  Per Andersson. Han spelade guide så man får ju hålla utkik till vilket program detta kommer med i.


Traskade sedan runt i Gamla Stan och köpte även denna gången en plånbok där.

Vi gick sedan ner på stan igen och då möter vi fler kändisar, Jan Malmsjö och hans fru Marie Göranzon. Jag som tyckte att jag kände igen dem tittade nog några sekunder för länge för Jan tittade tillbaka på mig och nickade lite kort .. som om han ville bekräfta att det var han :)



Har alltid på något vis tyckt att Jan Malmsjö var lik min morfar, Ingvar, som tyvärr dog för 10 år sedan. (Världens underbaraste och mest omtänksamma morfar och person som man kan tänka sig.)

Och sedan fick jag ett litet infall varpå vi gick in på en 3-butik. Så nu, äntligen, är min Samsung mobil beställd!! Får den under nästa vecka. Både säljaren i 3-butiken och i en annan butik som vi var inne i tidigare under dagen frågade nästan chockat om jag inte skulle ha en Iphone 4 för det tycks de flesta köpa, men de var väldigt övertygade om att Samsungen var bättre än Iphonen då Iphone tydligen var mycket överskattat vad de tyckte. Undra just vad de skulle ha sagt om just Iphone om jag hade velat ha sen sådan...
Och då barnen varit så duktiga under de senaste veckorna så kunde jag inte låta bli ett riktigt bra erbjudande varpå även de nu har varsin mobil.

(Sonen blandar ihop namnet på mobilen med mitt namn så han har flera gånger sagt att han har en Petersson-mobil) :)

Vi käkade sedan lunch med makens gamla vän från Habo, som bor och jobbar i centrala Stockholm - mycket trevligt!
Och sedan gick vi till Armémuséet som min man har längtat så efter att få besöka. Och nu är det gjort :) 
Titta gärna in i vår museibutik också

Käkade sedan lite ytterligare innan vi gjorde oss iordning och gick över övergångsstället till Oscars teatern:
 Där väntade höjdpunkten: Spamalot, med favoriterna Henrik Dorsin och Johan Glans.

Och som vi skrattade under föreställning! Det gjorde även Henrik Dorsin som kom av sig några gånger och i slutet av pjäsen gick något fel varpå han + nästan hela esemblen skrattade så att de knappt kunde prata. Det blev ett stort virrvarr när en från publiken skulle upp på scen .. eller om han nu skulle upp på scenen egentligen ..? Förvirringen var i alla fall total och det skulle vara skoj att få se hur det skulle vara egentligen.


Läs mer på:

För att uppskatta musikalen måste man ha en något sjuk humor och uppskatta helt meningslösa skämt. Och det gör jag :)
Här kommer några scener som vi såg:





På fredagen åkte vi till Barkarby outlet men efter bara någon timme mådde jag inte alls bra varpå vi satte oss i bilen igen och tog en liten sightseeing tur i Stockholms utkanter och åkte till Drottningholms slott.




Efter detta kunde vi inte låta bli att åka över till den andra Solsidan på Saltis (finns en Solsida även på Ekerö)
för att se där Ove och de andra "bor". För vi hade ju faktiskt fått se Ove live kvällen innan :)





Något kvarter från stationen höll ett filmteam igång och filmade. Dock inte Solsidanserien vad det såg ut som utan det var något kostymdrama där något barn höll en massa ballonger.

Så efter dessa olikartade sightseeingturer åkte vi hemåt.
Mor och farföräldrarna hade tagit hand om barnen under tiden vi varit iväg och även om vi bara var borta 3 dagar så längtade vi otroligt mycket efter våra busar och de blev inte alls ledsna över att se oss, om man säger så ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar