söndag 21 oktober 2012

Seg söndag

Gäääsp! Vilken seg dag då. Såg solen ett par timmar i morse men sedan försvann den igen. Är verkligen i behov av sol!!!! Mannen skämtade och sa att vi borde skaffa oss en sollampa.. kanske ingen dum idé...

Hittade denna på nätet, men den vågar man ju inte prova:


Sollampa. Philips. IR & UV.
Samlarföremål. Fungerar felfritt, men bör ej användas p.g.a. hälsorisker.
http://www.wilms.se/tavlor_och_andra_prylar.htm

Dock har jag haft två väldigt pigga barn denna helg. Sonen var igår på cirkuskalas och sedan på bandyträning och sedan var ett par kompisar här och en stannade kvar och sov över till idag (kompisens föräldrar var här igårkväll då vi spontaninbjöd dem på chokladpudding och vin :) Blev en mycket trevlig kväll!

Dottern har idag hängt med bästisan till stallet och är nu med henne och hennes familj i stan. Har alltså knappt sett dottern idag.
Och sonen har gjort lite läxor idag (då var han iofs vääääldigt trött). Men han piggnade till när en kompis ringde och han är nu hos honom och spelar innebandy.

Och jag ligger mestadels på soffan och försöker vakna till.
Får väl ta och baka en riktigt kladdig kladdkaka som sonen önskat (jag får ju all smet själv nu när han inte är hemma - taskig mamma som jag är....  )
Sedan får jag ta mig i kragen och gå en sväng i det mulna vädret och se om man vaknar till liv ... lagom till det är läggdags igen :)


Mitt favoritrecept på just kladdkaka är detta:

•150 gram smör
•3 dl strösocker
•1 dl kakao
•1-2 tsk vaniljsocker (jag tycker 1,5 tsk blir lagom)
•2 ägg
•2 dl vetemjöl
•Smör och veteströ (eller kokos) (till formen)
•Florsocker till garnering (valfritt)

(Serveras med grädde och den blir extra god om man mortlar ner polkagris i den).

Så gör du kladdkakan

1.Sätt ugnen på 175 grader.
2.Smält smöret i en kastrull. 1,5-2 liters kastrull är lagom.
3.Tag kastrullen från plattan.
4.Använd en vanlig matsked och rör ner först socker och sedan ägg. Blanda väl, men rör inte mer än nödvändigt.
5.Blanda ner övriga ingredienser, d.v.s. mjöl, kakao och vaniljsocker.
6.Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter. Häll ner smeten i formen.
7.Grädda ca 20 minuter, nedre delen av ugnen i 175 grader. Vill du ha kakan extra kladdig prova att minska tiden till 18 minuter.
8.Låt kakan kallna, gärna i kylskåp över natten. Ta ut kakan ur kylskåpet 30-60 minuter innan servering.



 Ojojoj .. nu hände det något konstigt utomhus. Molnen sprack upp och solen strålar över himlen!
Härligt!!!

Och så får jag ju passa på att skicka en Grattis på Födelsedagen hälsning till min goa granne och vän Anna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar