torsdag 7 juli 2011

Betongbaljor och rosland

Oj, är helt mör i kroppen efter lite trädgårdsarbete .. dock ett tungt sådant. Men nu har alla stenplattor längs framsidan på huset fått nytt under sig så att ogräset ska slippa att växa upp mellan dem.
Och på köpet blev ros/blomlandet rensat.
Härligt när det blommar :)
Och lite överraskad är jag allt att rosbuskarna har växt till sig som de gjort då vi köpte dem och planterade dem i höstas, strax innan första frosten kom + att de har blivit överspringda av div. barnsben under vintern/våren (Räddningen bestod nog i det löv -och grankvisttäcke som rosorna haft över sig).


Det fick även bli en liten kvällspromenad och efter detta blev det ett dopp i sjön som blev ett långt dopp då jag stannade kvar en bra stund för att svalka av mig.

Har sedan tittat på Ernst på tv ikväll. Han visade bl a upp en smart lösning om vad man kan göra med en stor betongbalja (som inte kostar mycket alls). Han gjorde en kruka genom att sätta träpanel runt den:

Sommar med Ernst, www.hemmakanalen.se


Själv köpte jag mig en likadan betongbalja förra året. Jag använder den dock som en minidamm till min näckros som i år blommar för första gången. Köpte den under förra våren och hon som sålde den tyckte att jag köpte den lite väl tidigt för att det skulle bli något av den och hon vågade inte garantera att den skulle klara sig. Förra året kom det bara blad från den. Men i år har det alltså kommit en blomma och även här är jag överraskad då jag inte trodde att näckrosen skulle klara sig över vintern. Men det gamla knepet att ha den i en hink fylld med höstblad och lite vatten i garaget över vintern verkade passa den perfekt :)


Dock är tanken att stenarna ska gå lite högre upp så att inte själva kanten syns på baljan .. Och så ska det till mer jord runtom så att det ser lite snyggt ut också...


Utslagen under dagtid.

Nu ska jag ladda för att arbeta mina sista timmar imorgon för sedan blir det SEMESTER!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar