onsdag 14 september 2011

Kräftskiva och Cykelfest

Kräftskivan förrförra torsdagen på Stora Hotellet i Jönköping löste sig bra gällande klädsel. Och skoj var det också. Det blev inte bara kräftor (som det bjöds mycket utav) utan det bjöds också på en varm plocktallrik och kaffe och dessert till detta + en massa dricka. Och då pratar vi inte om alkoholfritt (som iofs också fanns där) utan här bjöds det i stora mängder på snaps, vin och öl. Sambon var snäll och körde så det fick bli några glas vin till mig istället men jag tog det rätt så lugnt då det var vanlig arbetsdag på fredagen sedan.

Mina bordsgrannar tog däremot inte det lugnt med alkoholen – men så hade de tagit semester på fredagen. Det komiska var att när en bordsgranne beställde in sin ca 10:e snaps så fick han vatten i glaset istället. Något förvånad blev han allt :)
Han tyckte även att jag skulle beställa in snaps så att han kunde få den i mitt ställe så det gjorde jag en gång. Men när han tyckte att jag skulle beställa in mer så nekade jag det .. tyckte att det räckte för hans del ;)
Det var även allsång på schemat med liveband. Då vi satt och åt i spegelsalen, som är en väldigt ekande sal, så var det lite svårt att höra vad de sjöng, men vi gnolade med mest vad vi kunde.

Min sambo fick sjunga i mikrofon nästan genast när allsången drog igång och en stund senare ser jag hur sångaren kommer gåendes mot mig med mikrofonen i högsta hugg men jag fick honom att ta sambon istället (igen).

Sammantaget var det en mycket trevlig och rolig kväll.
Konferenciern som höll i det pratade precis som Tiffany Persson i Hipp Hipp så bara han gjorde det hela underhållande + att han hade en liten dansuppvisning till allas förtjusning.
Där tog dock likheterna slut.



"Tillställningen" tog slut kl. 22.00 och det var nog ett smart drag för en hel del var rätt så "glada" vid denna stund .. men man fick ju samtidigt tänka på att det var arbetsdag dagen efter.



Och förrförra helgen var vi på Cykelfest.
Roligt även detta året!
(Cykelfesten innebär att det är ca 60-90 par och sedan lottas det ut vilka av dessa som ska göra förrätt, huvudrätt och efterrätt. Vi fick gör efterrätten detta året. Man får sedan två kuvert och i det ena står det en adress och till denna adress ska man åka för att äta förrätten och så åker man dit och träffar även ett par till. Sedan ska man öppna nästa kuvert och där står det en ny adress som man ska åka till för att äta huvudrätt och då åker man dit osv.)

Lite häpna blev vi dock när vi öppnade första kuvertet för förrätten och det visade sig att vi skulle hem till min brorsa.
Och då han och svägerskan hade sagt att de skulle bjuda på svamp till förrätt så blev jag rätt så bekymrad då jag inte tycker om detta.
Brorsan hade t.o.m. skojat till det och sagt att de skulle bjuda på ”svamp roluette” med en massa olika sorters svampar, t ex kantareller, champinjoner och flugsvamp. Och så skulle man snurra och se vad man fick för svamp – kunde ju vara spännande att se om man skulle överleva det hela.


I alla fall så tog vi våra cyklar och trampade ett kvarter bort och när maten serverades så var det till min stora lycka ingen svamp utan en jättegod laxröra på bröd.
Det var ett till par där och det blev mycket skratt och några glas med vitt och sedan var man bra igång.

Så åkte vi vidare för att äta huvudrätt i ett nybyggt hus. Kul att se hur det såg ut invändigt. Mycket trevligt sällskap även där – de som bodde där var i 50-års åldern, det andra paret var i 40-års åldern och så vi i 30-års åldern.

Efter detta åkte vi hem till oss och väntade ivrigt på vilka gäster som vi skulle få.
Och så dök de upp. Det ena paret är vänner till oss och det andra "paret" som kom var en mamma till en av dotterns kompisar + en väninna till denna mamma då hennes man var och jobbade.
Lite snopet även där att vi fick hem folk som vi redan kände. Men vi hade skoj iaf (får hoppas gästerna hade det också)...

Vi åkte sedan fram till Folkets Hus där det var uppsamling och dans till liveband. Och där blev det lite mer att dricka och framförallt en massa prat med en massa folk + lite flummig dans på detta.
Vi hade hur roligt som helst! Och säkerligen tyckte nog några människor att man var lite väl bra i gasen - men det bjuder jag på :) Och tack och lov så blev inte våra namn dragna för att hålla i det hela nästa år.

Dock var det inte lika roligt dagen efter då vi mådde som vi förtjänade ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar